تعمیر و سرویس کولرگازی
رنگ سیمها در صورتی صحیح هست که فن سیمپیچ اصلی باشد. معمولاً در فن سیمهای
رتبهبندی (R) و استارت ( S) کوتاهتر از سیمهای دور هستند. عیوب مکانیکی فنها
۱) خشکی یا فرسودگی یاتاقان (پوشن) که باعث لرزش رتور در داخلی استاتور
شده و سروصدای ناراحتکنندهای ایجاد میکند.
۲) شل بودن و عدم توازن پروانه که موجب برخورد با بدنه و ایجاد صدا میشود.
قسمت عیب مکانیکی
شفت (محور) خروجی فن هنگام چرخش باید روان باشد و لقی جانبی به سمت
بالا و پایین نداشته باشد چون محور فن مقداری حرکت جزئی به سمت جلو و عقب دارد.
پروانه را بازدید و در صورت عدم شکستگی و ترک برداشتن میتوان آن را
در جای خود محکم بست.
عیوب الکتریکی
۱- خرابی سیمپیچ
۲- شل و کثیف بودن اتصالات برقی آن قسمت عیب الکتریکی
۱) بهوسیله یک اهممتر ابتدا آزمایش میکنیم که اتصال بدنه
نداشته یا سوخته نباشد (اتصال کوتاه) سپس آن را با جریان
برق آزمودن میکنیم.
تست اتصالات برقی
۱) در هنگام نصب باید دقت کرد که کولر کاملاً تراز باشد تا قطرههای آب در کف
کولر جهت خنک کاری کمپرسور و کند انسور قرار گیرد یا اینکه ۳ تا ۵
میلیمتر شیب به سمت خارج داشته باشد تا قطرههای آب بهراحتی تخلیه شوند.
۲) نصب آن باید محکم صورت گیرد تا از هرگونه لرزش و موارد غیر ایمنی مصون باشد.
۳) باید کاملاً اطراف آن آببندی و نفوذناپذیر شود تا از ورود هوای ناخواسته جلوگیری شود.
۴) نصب لاستیکهای مخصوصی تا از ایجاد سروصدا و ارتعاش جلوگیری شود.
۵) بهترین فاصله نصب از زمین بین ۱ تا ۱/۵ متر است و فاصله پشت آن بیشتر
از ۱/۵ متر باشد تا کند کندانسور بتواند به راحتی با محیط تبادل حرارت داشته باشد.
۶) سعی شود از یک مدار برقی جداگانه (محافظ و فیوز مناسب) برای کولر استفاده شود.
تعمیر و سرویس کولر
۱- نظافت و یا تعویضی صافی هوای جلوی او اپراتور
۲- نظافت و شستشوی سالیانه کولر با آبوهوا Y_ روغنکاری فن درصورتیکه از نوع کاسهنمد دار باشد